ett försök med värme ljus

luft och eld



material:
vi tog ett sterin ljus, en tänsticka och en bägare.



hypotes:
jag tror att ljuset kommer att slockna när man läger över bägaren eftersom att eld behöver syre/luft för att kunna brinna. den kommer att lysa/brinna svagare för varenda sekund eftersom att den förbrukar sitt syre.


genomförnade:
jag tog ett stearin ljus och en tändsticka jag la sterinljuset på bordet och sen så tände jag den. när den tagit sig så la jag en bägare över. lågan blev svagare för varenda sekund. eftersom att elden behöver syre/luft. men syret försvann efter varje sekund. luften/syret i bägaren fösvann och lågan slocknade. alltså behöver elden syre för att kunna brinna.


resultat:
elden slocknade eftesom att luften förvann i bögaren.


slutssats:
elden behöver syre/luft för att kunna brinna





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0